Ledermøtet er i gang!
Felles ledermøte for Vestfold Bondelag og Telemark Bondelag er nå i gang! Første dagen har gått med til kommunikasjonsarbeid og sosialt samvær.
Spennende innledninger
Vi har fått spennende innledninger om kommunikasjon fra 1. nestleder i Norges Bondelag, Bodhild Fjelltveit, pressesjef, Guri Wormdahl, og redaktør i Telemarksavisa, Ove Mellingen.
Bodhild sier at Bondelaget allerede er aktiv i mange kanaler, vi har nettsiden vår, Bondebladet, Facebook, Instagram, landbrukspodden, nyhetsbrev, m.m. – Når vi spør medlemmene er det faktisk Bondebladet som er den viktigste kanalen, sier hun. Vi er også avhengig av tilbakemeldinger fra DERE på hva som funker og ikke, så vi vet hvordan vi skal prioritere tidsbruken vår, legger hun til.
Landbruksnæringa har et veldig godt omdømme – men liten framtidstro
Fra Guri Wormdahl fikk vi høre om hvordan avdelingen for kommunikasjon, medlem og organisasjon (KMO) i Norges Bondelag jobber med å få de tillitsvalgte på i mediene. Landbrukets omdømme var også et sentralt tema. Landbruket i Norge har et veldig godt omdømme, men fremtidstro på næringen er noe vi må jobbe med for at folket skal ha trua på oss! Vi må tørre å løfte fram de gode historiene, som viser at vi har tro på egen næring.
Vi må ikke være for nærsynte
– At Bondelaget blir for nærsynte er en av våre verste fiender, trekker Ove Mellingen fram. Vi må vise oss frem, også for dem utenfor næringa, som skal kjøpe varene våre. Vi må også bli bedre på å melke ut det vi kan når vi blir gitt en mulighet, slik som fokuset på sjølvforsyning og egen matsikkerhet som ble forsterket både under koronapandemien og senere med krig i Europa.
Engasjerende paneldebatt
Etter innledningene var det duket for paneldebatt, dette skapte voldsomt engasjement i salen! At Bondelaget må bli bedre på ekstern kommunikasjon var et tema som gikk igjen. Vi må nå ut til folket og være raskt nok på med aktuelle saker. Vi må opplyse forbrukeren om hva vi driver med, og få frem de gode historiene.
Diskusjonskafé
Siste program for dagen før middag var diskusjonskafé med temaer innenfor kommunikasjon. Praten gikk livlig i de ulike gruppene. Har det skjedd noe hvis ingen har sett det? Positiv vs. negativ kommunikasjon og synlighet i media var temaene som ble diskutert, og her kom det frem mange gode poenger å jobbe videre med.