Grisekafe 5. april på Skjeestua
17.04.17. 45 personer møtte på årets første grisekafé på Skjeestua før påske. Dagens røde tråd var markedsføring og salg av svinekjøtt – hva skjer, og er det noe svinebøndene kan gjøre selv?
Allikevel var det Audun Skomsøy fra Nortura som startet kvelden med å si noen ord om MRSA-situasjonen. Tenk over: Hvem er i kontakt med grisene våre? Transport av dyr er også en het potet, og alle fikk utdelt en veileder om transportegnethet (som kan fås ved henvendelse til slakteriet). Dette var det stort engasjement rundt……..
……. men etter hvert kom Even Nordahl fra MatPrat til orde. Interessant og tankevekkende fikk vi en omvisning inn i forbrukernes hoder. Hvordan tenker de, og hvordan handler de? Ting kan tyde på at vi har en jobb å gjøre omdømmemessig for grisens del. Trøsten er at det er ting på gang – med sølvfiskbelønnede kampanjer som “Spis orda dine” er MatPrat med på å få grisen på gli.
For svineprodusenter på grisekafé blir pølser aldri feil, og Norturasponset Gildewiener med knekk gikk unna. Felleskjøpet sponset brusen.
Jon Tomassen jobber som markedssjef i Nortura, og har kontorplass på Løren- tvers over gata for Even Nordahl. Dagene hans går med til å “selge hele grisen – hele tida”. Som kjent dør alle delene av dyret ved avliving, så selv om det er ribbetid må skinken også selges. Og helst så fersk som mulig; å fryse grisen koster mye penger. Vi fikk et lite innblikk i en verden av listing, space management og prognoseverktøy koblet til værmeldingen
blant annet. Taco-vær, grillvær og pølse med brøl! Morsomt og lærerikt foredrag av mannen “fra den riktige sida av Mjøsa”!
Avslutningsvis sa Terje Nilsen noen ord om markedssituasjonen; det er fortsatt ingen grunn til å presse husene, og Hans Harald Kirkevold takket for godt fremmøte og ønsket vel hjem.
Takk til Tone Sæter for tekst og bilder.